ePUAP

tel. 48 377 32 33

• DSC_0667

Aktualności

31 maja 2022 roku uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Mazowszanach wraz z opiekunami udali się do Sandomierza. W wycieczce wzięli udział uczniowie klas pierwszych, drugich oraz klasa 3a. Celem naszej wyprawy było poznanie miasta, jego historii i zabytków. W czasie wędrówki po pięknych, malowniczych, bogato ukwieconych uliczkach mieliśmy okazję zwiedzić miasto, obejrzeć zabytkowe budowle oraz poznać ciekawe miejsca związane z jego dziejami.

Ważnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Zbrojowni Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej. Zajęcia prowadzone przez przewodnika obiektu spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony dzieci. Poza żywą lekcją historii mogliśmy podziwiać zgromadzone tam eksponaty, w tym zbroje i broń rycerzy, a także średniowieczne stroje  i wyposażenie sal.  Niebywałą atrakcją okazało się przymierzanie zbroi rycerskich. Chłopcy mogli wziąć do ręki miecz oraz kuszę. Dziewczynki mogły założyć suknie i poczuć się jak prawdziwe damy dworskie. Po tej wspaniałej zabawie udaliśmy się w stronę Rynku. Podziwialiśmy Bramę Opatowską,  jedyną zachowaną do dzisiejszych czasów bramę średniowiecznego Sandomierza. Następnie zeszliśmy do Podziemnej Trasy Turystycznej. W tym miejscu Pani Przewodniczka opowiedziała nam Legendę o Halinie Krępiance i przybliżyła działalność kupców sandomierskich. Po blisko pół kilometrowym spacerze licznymi podziemnymi korytarzami udaliśmy się na zwiedzanie Starego Miasta wraz z jego najbardziej reprezentacyjnymi zabytkami, wśród których znalazły się m.in.: Ratusz, Katedra, Dom Długosza. Następnie udaliśmy się na wiślaną skarpę, gdzie podziwialiśmy Zamek Królewski, który wzniesiony został przez Kazimierza Wielkiego. Schodząc w dół Wąwozem Królowej Jadwigi podziwialiśmy piękną przyrodę Sandomierza. Przeszliśmy przez Ucho Igielne czyli najmniejszą, zabytkową bramę jaką można było niegdyś dostać się do miasta. Na zakończenie naszego spaceru po urokliwych uliczkach Sandomierza mogliśmy podziwiać pierścień z Krzemienia Pasiastego oraz Kościół Św. Jakuba.

Kolejną niezapomnianą atrakcją zaplanowaną przez Panią przewodnik było samodzielne wybijanie pamiątkowych monet. Podobno wybicie monety w Sandomierzu i zabranie jej ze sobą przyniesie szczęście, dlatego też wszyscy dokładnie zapakowali swoje monety, aby je zachować lub dać komuś w prezencie na szczęście.

Po przerwie na posiłek i zakup pamiątek odbył się rejs statkiem po Wiśle, podczas którego można było podziwiać panoramę Sandomierza. Ostatnim punktem wycieczki była swobodna zabawa dzieci na placu zabaw umiejscowionym w pobliżu Wisły. Wycieczka była udana i pełna atrakcji. Wróciliśmy zadowoleni i uśmiechnięci. Trzeba przyznać, że to był bardzo udany wyjazd.